Wajib Tahu! Panduan Lengkap Mengenai e-Invois Sendiri – Sempena Hari Malaysia

Apakah itu e-Invois Sendiri? Bila perlu digunakan?

Biasanya selepas sesuatu transaksi selesai, pembekal akan mengeluarkan e-Invois / dokumen hasil untuk mengesahkan pendapatannya, manakala pihak pembeli pula akan menyediakan dokumen perolehan / rekod perbelanjaan.

                                                    

 

Namun, dalam situasi tertentu, pihak lain (bukan pembekal) perlu mengeluarkan e-Invois sendiri:

Jenis Transaksi

Pembekal asal

Pembeli sebenar yang mengeluarkan invois (pihak yang mengeluarkan e-Invois sendiri)

Membuat bayaran kepada ejen dan lain-lain

Ejen, pengedar dan lain-lain

Syarikat/individu yang membuat pembayaran

Membeli perkhidmatan daripada pembekal asing

Pembekal asing

Pembeli Malaysia

Pengagihan keuntungan (dividen)

Penerima dividen

Pihak yang membuat pembayaran

Perkhidmatan e-dagang (contoh: Shopee, GrabFood, dll.)

Peniaga, pemandu dan lain-lain

Platform e-dagang

Hadiah loteri/perjudian

Pemenang

Syarikat perjudian/loteri 

 Transaksi dengan individu bukan peniaga (contoh: tuan rumah, pemilik)

 Individu tersebut

Pihak yang berurusan dengannya

Membayar faedah                      

Penerima faedah

 Pembayar faedah 

Tuntutan insurans dan lain-lain

 Orang yang diinsuranskan / Pemegang polisi

 Syarikat insurans

Bayaran berkaitan pengurangan modal, penebusan saham/modal, pembelian balik saham, pemulangan modal atau hasil pelikuidan

Pelabur

Syarikat/Institusi

 

Nota:

1. Pembayaran faedah walaupun memerlukan pembeli mengeluarkan e-Invois sendiri, namun terdapat pengecualian berikut:

    • Institusi kewangan dan lain-lain yang mengenakan faedah kepada orang awam

    • Pekerja yang membayar faedah kepada majikan

    • Pihak asing yang membayar faedah kepada pembayar cukai Malaysia

    • Bayaran faedah kepada syarikat berkaitan yang menyediakan perkhidmatan pengurusan dana berpusat

    • Faedah yang diterima oleh pembayar cukai Malaysia akibat bayaran tertunggak

2. Transaksi berkaitan bayaran pengurangan modal, penebusan saham/modal, pembelian balik saham, pemulangan modal atau hasil pelikuidan:

  • Jika terdapat perjanjian dan tidak memerlukan kelulusan kerajaan: tarikh invois ialah tarikh perjanjian ditandatangani

  • Jika memerlukan kelulusan kerajaan: tarikh invois ialah tarikh kelulusan diperoleh, atau tarikh semua syarat terakhir dipenuhi

  • Jika tiada perjanjian bertulis: tarikh invois ialah tarikh transaksi diselesaikan

    •  

Bagaimana cara mengeluarkan e-Invois sendiri (Self-Billed e-Invoice)?

Apabila pembeli perlu mengeluarkan e-Invois sendiri, ini bermakna pembeli sementara memainkan peranan sebagai “pembekal” dan wajib menghantar e-Invois tersebut kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM / IRBM) untuk disahkan.

  • E-Invois yang telah disahkan boleh dijadikan bukti perbelanjaan cukai oleh pembeli.

  • Pembekal asal tidak perlu lagi mengeluarkan invois tambahan.

  • Pembeli bertanggungjawab untuk berkongsi e-Invois yang telah disahkan dengan pihak lain yang terlibat.

Cara perkongsian e-Invois yang disahkan:

  • Jika dihantar melalui Portal MyInvois, sistem akan menjana versi visual yang mengandungi kod QR secara automatik.

  • Jika dihantar melalui API, pembeli mesti memastikan versi visual invois yang dijana mengandungi kod QR sebelum dikongsi dengan pihak lain.

  • Jika buat sementara waktu tidak dapat berkongsi invois rasmi, LHDNM membenarkan pembeli memberikan e-Invois yang telah disahkan atau versi visualnya sebagai alternatif.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *