Apakah itu e-Invois Sendiri? Bila perlu digunakan?
Biasanya selepas sesuatu transaksi selesai, pembekal akan mengeluarkan e-Invois / dokumen hasil untuk mengesahkan pendapatannya, manakala pihak pembeli pula akan menyediakan dokumen perolehan / rekod perbelanjaan.
Namun, dalam situasi tertentu, pihak lain (bukan pembekal) perlu mengeluarkan e-Invois sendiri:
Jenis Transaksi | Pembekal asal | Pembeli sebenar yang mengeluarkan invois (pihak yang mengeluarkan e-Invois sendiri) |
|---|---|---|
Membuat bayaran kepada ejen dan lain-lain | Ejen, pengedar dan lain-lain | Syarikat/individu yang membuat pembayaran |
Membeli perkhidmatan daripada pembekal asing | Pembekal asing | Pembeli Malaysia |
Pengagihan keuntungan (dividen) | Penerima dividen | Pihak yang membuat pembayaran |
Perkhidmatan e-dagang (contoh: Shopee, GrabFood, dll.) | Peniaga, pemandu dan lain-lain | Platform e-dagang |
Hadiah loteri/perjudian | Pemenang | Syarikat perjudian/loteri |
Transaksi dengan individu bukan peniaga (contoh: tuan rumah, pemilik) | Individu tersebut | Pihak yang berurusan dengannya |
Membayar faedah | Penerima faedah | Pembayar faedah |
Tuntutan insurans dan lain-lain | Orang yang diinsuranskan / Pemegang polisi | Syarikat insurans |
Bayaran berkaitan pengurangan modal, penebusan saham/modal, pembelian balik saham, pemulangan modal atau hasil pelikuidan | Pelabur | Syarikat/Institusi |
Nota:
1. Pembayaran faedah walaupun memerlukan pembeli mengeluarkan e-Invois sendiri, namun terdapat pengecualian berikut:
Institusi kewangan dan lain-lain yang mengenakan faedah kepada orang awam
Pekerja yang membayar faedah kepada majikan
Pihak asing yang membayar faedah kepada pembayar cukai Malaysia
Bayaran faedah kepada syarikat berkaitan yang menyediakan perkhidmatan pengurusan dana berpusat
Faedah yang diterima oleh pembayar cukai Malaysia akibat bayaran tertunggak
2. Transaksi berkaitan bayaran pengurangan modal, penebusan saham/modal, pembelian balik saham, pemulangan modal atau hasil pelikuidan:
Jika terdapat perjanjian dan tidak memerlukan kelulusan kerajaan: tarikh invois ialah tarikh perjanjian ditandatangani
Jika memerlukan kelulusan kerajaan: tarikh invois ialah tarikh kelulusan diperoleh, atau tarikh semua syarat terakhir dipenuhi
Jika tiada perjanjian bertulis: tarikh invois ialah tarikh transaksi diselesaikan
Bagaimana cara mengeluarkan e-Invois sendiri (Self-Billed e-Invoice)?
Apabila pembeli perlu mengeluarkan e-Invois sendiri, ini bermakna pembeli sementara memainkan peranan sebagai “pembekal” dan wajib menghantar e-Invois tersebut kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM / IRBM) untuk disahkan.
E-Invois yang telah disahkan boleh dijadikan bukti perbelanjaan cukai oleh pembeli.
Pembekal asal tidak perlu lagi mengeluarkan invois tambahan.
Pembeli bertanggungjawab untuk berkongsi e-Invois yang telah disahkan dengan pihak lain yang terlibat.
Cara perkongsian e-Invois yang disahkan:
Jika dihantar melalui Portal MyInvois, sistem akan menjana versi visual yang mengandungi kod QR secara automatik.
Jika dihantar melalui API, pembeli mesti memastikan versi visual invois yang dijana mengandungi kod QR sebelum dikongsi dengan pihak lain.
Jika buat sementara waktu tidak dapat berkongsi invois rasmi, LHDNM membenarkan pembeli memberikan e-Invois yang telah disahkan atau versi visualnya sebagai alternatif.

Add a Comment