Tersalah Keluarkan Invois? Ini Cara Betulkannya!

Bagaimana jika invois dikeluarkan secara tidak betul?

Sudah saya menemui masalah tu 3 hari selepas menyerahkan e-invois !

Adakah masih terlambat untuk membetulkannya??

Jangan risau, mengeluarkan invois yang salah adalah perkara biasa dalam operasi harian. Sistem e-Invois Malaysia (MyInvoice) menyediakan 3 jenis nota pemulihan: Nota Kredit, Nota Debit dan Nota Bayaran Balik.

Jika ada pemulangan produk, bayaran balik (cth., pelanggan membatalkan pesanan mereka selepas pembayaran), terlupa untuk menambah yuran penghantaran/perkhidmatan, atau ralat dalam jumlah atau kuantiti, ralat invois ini boleh dibetulkan secara sah melalui invois ini, meningkatkan pematuhan, membina kepercayaan pelanggan dan mengurangkan risiko cukai.

 

Debit Note (Nota Debit)

Jika amaun invois asal dikurangkan atau ditinggalkan, gunakan nota debit untuk “menambah amaun.”

Bilakah ini berguna?

🔸 Terlupa untuk memasukkan kos penghantaran atau perkhidmatan

🔸 Pelanggan kemudiannya membeli barang tambahan

🔸 Amaun invois asal dipandang rendah

 

Contohnya: Anda mengeluarkan invois RM300 tetapi terlupa memasukkan caj perkhidmatan RM50.

✅ Anda boleh membuat nota debit kedua dengan harga RM50 untuk menampung jumlah tersebut.

 

Credit Note (Nota Kredit)

Jika jumlah invois asal terlalu tinggi, atau pelanggan memulangkan item/membayar baliknya, gunakan Credit Note untuk mengurangkan jumlah tersebut.


Bilakah ini boleh digunakan?
🔸 Pelanggan memulangkan barang
🔸 Barang rosak atau tersalah hantar
🔸 Amaun invois terlalu tinggi
🔸 Diskaun atau pampasan kemudiannya ditambah


Contohnya:
Seorang pelanggan membeli barang dengan harga RM500 dan kemudian membayar balik RM100.
✅ Anda boleh mengeluarkan Nota Kredit sebanyak RM100 untuk mengurangkan jumlah invois.

Refund Note  (Nota Bayaran Balik)

Jika pelanggan telah membayar tetapi keseluruhan pesanan dibatalkan atau dibayar balik, gunakan Nota Bayaran Balik untuk merekodkan bayaran balik secara rasmi.


Bilakah ini berguna?
🔸 Pelanggan telah membayar tetapi membatalkan pesanan mereka
🔸 Di invois tetapi bayaran balik penuh telah dikeluarkan
🔸 Memerlukan invois untuk tujuan perakaunan


Contohnya:
Seorang pelanggan membayar RM200 tetapi kemudian membatalkan pesanan itu.
✅ Buat Nota Bayaran Balik sebanyak RM200 untuk merekodkan bayaran balik.

Ramai orang sering mengelirukan nota kredit dengan nota bayaran balik.

Perbezaannya adalah mudah: nota kredit melaraskan jumlah invois, tidak melibatkan bayaran balik tunai dan tidak menjejaskan aliran tunai syarikat (mis., pulangan atau diskaun). Nota bayaran balik, sebaliknya, membayar balik pelanggan yang telah membayar, melibatkan bayaran balik tunai dan menjejaskan aliran tunai syarikat.

Ingat: nota kredit menolak amaun daripada bil, manakala nota bayaran balik membayar balik wang itu!

Ini ialah tiga cara biasa untuk membetulkan ralat invois, menjimatkan kerumitan berurusan dengan invois yang salah dikeluarkan. Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai e-invois, meningkatkan sistem AutoCount anda atau mencari penyelesaian POS yang disesuaikan dengan perniagaan anda, sila hubungi kami di 011-55061088014-6091088

!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *