Bagaimana jika invois dikeluarkan secara tidak betul?
Sudah saya menemui masalah tu 3 hari selepas menyerahkan e-invois !
Adakah masih terlambat untuk membetulkannya??
Jangan risau, mengeluarkan invois yang salah adalah perkara biasa dalam operasi harian. Sistem e-Invois Malaysia (MyInvoice) menyediakan 3 jenis nota pemulihan: Nota Kredit, Nota Debit dan Nota Bayaran Balik.
Jika ada pemulangan produk, bayaran balik (cth., pelanggan membatalkan pesanan mereka selepas pembayaran), terlupa untuk menambah yuran penghantaran/perkhidmatan, atau ralat dalam jumlah atau kuantiti, ralat invois ini boleh dibetulkan secara sah melalui invois ini, meningkatkan pematuhan, membina kepercayaan pelanggan dan mengurangkan risiko cukai.
Debit Note (Nota Debit)
Jika amaun invois asal dikurangkan atau ditinggalkan, gunakan nota debit untuk “menambah amaun.”
Bilakah ini berguna?
🔸 Terlupa untuk memasukkan kos penghantaran atau perkhidmatan
🔸 Pelanggan kemudiannya membeli barang tambahan
🔸 Amaun invois asal dipandang rendah
Contohnya: Anda mengeluarkan invois RM300 tetapi terlupa memasukkan caj perkhidmatan RM50.
✅ Anda boleh membuat nota debit kedua dengan harga RM50 untuk menampung jumlah tersebut.

Add a Comment