Tutorial: Panduan langkah demi langkah untuk mengaktifkan E-invois FeedMe 2025

Hanya tahu FeedMe menyokong E-Invois tetapi tidak tahu bagaimana untuk menyediakan? Biar kami membimbing anda langkah demi langkah:                                                                                                                                                                       

(1)  Daftar Portal MyInvois

Pergi ke Portal MyInvois (ini adalah platform untuk menyimpan semua invois yang diserahkan) untuk melengkapkan borang pendaftaran dan mengesahkan dengan e-mel anda.

* Jika kali pertama anda log masuk ke MyInvois, anda boleh melawat MyInvois untuk mendapatkan maklumat cukai dan masuk ke MyInvois. Berikut adalah panduan penuh.

**Mel daripada MyInvois akan dihantar ke e-mel di mana anda mengisi portal MyInvois.**

(2)  Tetapkan FeedMe sebagai Perantara

Beralih ke “Profil Pembayar Cukai” > klik “Tukar Pembayar Cukai” di penjuru kanan sebelah atas > pilih profil syarikat anda (yang perlu ditetapkan sebagai perantara) > Pilih “Tambah Perantara” >

Isikan butiran FeedMe:

– Nama: FEEDME POS SDN.BHD.
– TIN: C25817841080
– BRN: 201801046117

Selepas melengkapkan langkah, maka anda boleh mengemas kini tarikh & kebenaran yang dibenarkan dan “Simpan Perantara”.

(3) Update kini dalam Portal FeedMe

Langkah 1: Dalam portal, klik ikon kiri atas, cari “Setting”.

Langkah 2: Di bawah E-Invois, cari restoran anda. Selepas memilih restoran anda, klik “Setting”, dan cari Profil anda.

Langkah 3: Isikan semua butiran anda, kemudian “Save Profile”.

*Sila semak semula TIN dan Business Registration Numberanda diisi dengan betul untuk mengelakkan e-invois tidak sah.

 

*Jika nombor pendaftaran SST tiada, boleh letak NA.

Jika anda (atau pedagang) telah mendaftarkan SST tetapi belum menggunakan caj, anda perlu mengemas kini sebab di bawah “Update Tax Exemption Reason“.

**Sila ambil perhatian bahawa semua mel daripada FeedMe mengenai e-invois akan dihantar ke e-mel dalam profil ini. **

(4)Selepas anda melakukan semua persediaan, sila maklumkan kami untuk mengaktifkan e-invois anda dari pihak HQ.

*Jangan lupa untuk menaik taraf FeedMe POS anda kepada V7

Soalan Lazim:

S1. Bagaimanakah saya tahu jika mana-mana e-invois gagal untuk penyerahan disatukan?

Anda akan menerima pemberitahuan dalam e-mel restoran anda jika e invois gagal diserahkan.

S2. Bagaimanakah saya boleh membatalkan/membatalkan E-Invois? Bolehkah saya menyerahkannya semula?

Jika anda mendapati E-Invois anda diserahkan dengan maklumat yang salah, anda boleh menyerahkan semula E-Invois sekali lagi dalam Apl FeedMe, atau anda boleh terus membatalkan invois yang salah dalam portal MyInvois.
Untuk E-Invois disatukan, portal FeedMe membenarkan untuk membatalkan sebarang penyerahan disatukan, anda boleh melakukan pembatalan dalam MyInvois  tetapi ia tidak akan disegerakkan ke FeedMe.

S3. Saya ingin membatalkan invois yang salah, tetapi sudah menyerahkan lebih daripada 72 jam, bagaimana saya boleh lakukan?

Selepas pembatalan penyerahan dibenarkan dalam MyInvois. Anda hanya boleh menyerahkan nota kredit atau nota debit untuk “meminda” invois.

Ini adalah panduan penuh untuk menyediakan dan melengkapkan E-invois FeedMe, hubungi kami 011-55061088014-6091088 untuk mendapatkan butiran lanjut tentang FeedMe atau E-Invois! Bersedia untuk mengetahui lebih lanjut tentang E-invois? Ikuti Facebook atau Instagram kami untuk mengetahui seminar E-Invois terkini kami!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *